Problemlösning

Problemlösning

Undervisningens innehåll 

  • strategier för matematiskt problemlösning i vardagliga situationer

  • matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer

  • gruppdiskussioner

  • matematiska resonemang

Konkreta mål för eleven

Du ska utveckla din förmåga att:

  • formulera och lösa problem med olika metoder och strategier
  • diskutera lösningar i grupp, föra och följa matematiska resonemang
  • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att lösa rutinuppgifter

  • lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga

Hur undervisningen utformas

  • gemensamma genomgångar

  • vi kommer använda ett problemlösningsmaterial som heter kängurumatte där varje elev kommer att få

                            -lösa problem på egen hand

                            -lösa problem tillsammans i grupp

  • delta i kängurumattens nationella tävling i mars 2014

  • Vi arbetar i helklass, i grupper och i par för att eleverna ska få arbeta i olika gruppkonstellationer och lösa matematiska uppgifter

Bedömning

Vi bedömer din förmåga att:

  • välja metod för att lösa ett problem
  • motivera hur du tänker och räknar samt förklara hur saker i matten hänger ihop
  • delta i de gemensamma diskussionerna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s