Geometri

Geometri 

Undervisningens innehåll

  • geometriska objekt, t ex cirklar, klot, koner, cylindrar, pyramider och rätblock samt deras inbördes relationer.
  • geometriska egenskaper hos dessa objekt
  • konstruktion av geometriska objekt.
  • skala och dess användning i vardagliga situationer.
  • metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.
  • jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter

Konkreta mål för eleven

Du ska utveckla din förmåga att

  • jämföra, uppskatta och mäta längd, massa, volym och tid med vanliga måttenheter
  • kunna använda enheterna meter, kilometer och mil
  • kunna räkna ut en figurs  area och omkrets
  • kunna använda enheterna cm², dm och m² för area
  • kunna förstå och använda skala vid enkla förstoringar och förminskningar
  • kunna benämna flera olika geometriska tredimensionella figurer

Hur undervisningen utformas

  • gemensamma genomgångar

  • praktiska övningar, bygga tredimensionella figurer

  • arbeta med uppgifter både individuellt och i grupp

  • vi tränar på att beräkna omkrets och area på geometriska figurer.
  • diskussioner kring de geometriska figurernas egenskaper.

  • vi arbetar med skala

Bedömning

Vi bedömer din förmåga att:

  • visa förståelse för geometriska begrepp som t ex kvadrat, rektangel, cirkel, romb, omkrets, cm, m, dm2, m²m.m.
  • beräkna omkrets och area på olika geometriska figurer
  • jämföra likheter och skillnader mellan olika geometriska figurer
  • förminska och förstora bilder och figurer
  • förstå skala

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s