Svenska

Svenska

Under våren kommer vi att arbeta med följande i svenskan:

  • Alfabetisk ordning

Vi repeterar genom både praktiska och teoretiska övningar.

Ex: sortera böcker efter efternamn, ställa sig i alfabetisk ordning efter förnamn m.m.

  • Informationssökning i böcker

Hur är ordböcker och uppslagsverk uppbyggda?

Vi arbetar med grundord – ledord – sökord

  • Facklitteratur och skönlitteratur

Vi arbetar med vilka skillnaderna är mellan dessa två.

  • Hur är biblioteket uppbyggt?

Vi går till biblioteket där Marita berättar.

LGR11

Ur syftet

Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

söka information från olika källor och värdera dessa.

Kunskapskrav i svenska – E-nivå

Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor

Ur centralt innehåll i svenska 4-6

Informationssökning och källkritik

  • Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på Internet.
  • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s