Engelska år 5

20130817-150952.jpgPedagogisk planering

Engelska

år 5

LGR11 

Undervisningen i ämnet engelska ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i engelska språket och kunskaper om områden och sammanhang där engelska används samt tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga. Denna förmåga innebär att förstå talad och skriven engelska, att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift och att kunna anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare. I den kommunikativa förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika strategier för att stödja kommunikationen och lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till.

I mötet med talat språk och texter ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och intressen. Undervisningen ska även ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper om och förståelse för olika livsvillkor samt sociala och kulturella företeelser i områden och i sammanhang där engelska används.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper i att söka, värdera, välja och tillägna sig innehållet i talat språk och texter från olika källor. De ska också ges förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse, skapande och kommunikation. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för språk och kulturer och förmedla nyttan av språkkunskaper.

Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
  • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.

Undervisningens innehåll 

  • Tydligt talad engelska och texter från olika medier. 

  • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar. 

  • Olika former av samtal, dialoger och intervjuer. 

  • Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga. 

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.

  • Vardagliga situationer, intressen, personer, händelser och aktiviteter 

  • presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. 

Konkreta mål för eleven 

  • att förstå talad och skriven engelska 

  • att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift 

  • att kunna anpassa sitt språk i olika situationer, syften och mottagare

Hur undervisningen utformas 

  • läsa texter från läroboken Magic

  • översättning av texterna till svenska

  • lyssna på och samtala om texterna

  • andra texter och enkla samtal om vardagssituationer och egna intressen 

  • skriva och framföra egna dialoger 

  • hörförståelseövningar 

  • läxor

  • engelska serier och filmer från AV-media 

  • enkla samtal om vardagssituationer 

Bedömning 

Genom observationer, hörförståelseövningar och skriftliga läxförhör på texter bedöms elevernas förmågor att… 

  • ta ansvar för sina studier 

  • lyssna och förstå innehållet i en engelsk text 

  • läsa en engelsk text

  • skriva engelska meningar

  • formulera sig och kommunicera 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s